Boeing, 737 MAX dolandırıcılığı suçlaması nedeniyle 243,6 milyon dolar ceza ödeyecek
Boeing, ABD Adalet Bakanlığı ile bir savunma anlaşması imzalayarak, suç teşkil eden bir dolandırıcılık komplosu suçlamasını kabul etti ve 243.6 milyon dolar para cezası ödemeyi kabul etti. Bu anlaşma, şirketin 737 MAX uçağının iki ölümcül kazasındaki rolüne ilişkin bir soruşturmanın sonucudur.
Pazar günü açıklanan anlaşmaya göre Boeing, Ekim 2018 ve Mart 2019’da meydana gelen ve toplamda 346 kişinin hayatını kaybetmesine neden olan trajik olaylardaki rolünü kabul etti. Kazaların ardından, Çin’in başını çektiği küresel havacılık otoriteleri 737 MAX filosunu yere indirerek uçağın tasarım ve güvenlik özelliklerinin kapsamlı bir şekilde gözden geçirilmesine yol açtı.
Boeing, kazaların ardından ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) ve diğer düzenleyici kurumların yoğun incelemeleri de dahil olmak üzere bir dizi zorlukla karşı karşıya kaldı. Nisan 2019’da FAA, 737 MAX’i değerlendirmek üzere uluslararası bir ekip oluşturdu ve bu da Boeing’in aylık üretiminin %20 azalmasına yol açtı. Ocak 2020’ye gelindiğinde şirket 737 üretimini tamamen durdurarak yirmi yılı aşkın süredir en önemli montaj hattı kesintisine imza attı.
Havacılık devi Mayıs 2020’de üretime daha düşük bir oranda yeniden başladı, ancak elektrik sorunları ve tedarikçi kalite sorunları nedeniyle teslimat duraklamaları da dahil olmak üzere başka aksaklıklarla karşılaştı. Kasım 2020’de FAA, 737 MAX’in gökyüzüne dönmesine izin verdi ve Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı da Ocak 2021’de aynı kararı aldı.
Boeing, 2023 yılı boyunca ek kalite kontrol sorunlarıyla boğuştu ve 737 MAX teslimatlarının Ağustos 2021’den bu yana en düşük seviyelerine gerilediğini gördü. Şirket ayrıca 2019’dan bu yana Çin’e ilk 787 Dreamliner teslimatını yaparak ülkenin 737 MAX’e yönelik tutumunda potansiyel bir çözülmenin sinyalini verdi.
Ocak 2024’te Alaska Air 737 MAX 9’un karıştığı bir olay acil inişe ve 171 jetin geçici olarak yere indirilmesine yol açtı. Ertesi ay, Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu’nun olayla ilgili ön raporunda bir kapı panelindeki eksik cıvatalar vurgulandı. Mart 2024’te Boeing, FAA’nın kalite kontrol standartlarına uyulmadığını gösteren üretim denetim bulgularıyla karşı karşıya kaldı.
Son savunma anlaşması ve para cezası, Boeing’in Spirit AeroSystems’i 1 Temmuz 2024’te açıklanan 4,7 milyar dolar değerinde bir hisse senedi işlemiyle yeniden satın alma hamlesini takip ediyor. Bu stratejik satın alma, süregelen kalite sorunlarını ele almayı ve şirketin üretim kabiliyetlerini geliştirmeyi amaçlıyor.
Boeing’in liderliğinde de bir geçiş süreci yaşanacak ve CEO Dave Calhoun’un 2024 yılı sonunda görevinden ayrılması planlanıyor. Bu değişikliklerin ortasında FAA, Boeing’in 737 MAX üretim oranlarını artırması için hızlı bir onay öngörmediğini belirtti.
Boeing’in geçmişteki sorunları çözme ve daha istikrarlı bir geleceğe yönelme konusundaki kararlılığı, endüstri düzenleyicileri ve kamuoyu tarafından yakından izlenmeye devam ediyor.
InvestingPro İçgörüleri
Boeing’in son savunma anlaşması ve şirketin karşılaştığı devam eden zorluklar ışığında, InvestingPro’nun görüşleri şirketin finansal sağlığı ve piyasadaki durumu hakkında daha net bir resim sunuyor. Boeing, 2024 yılının ilk çeyreğine kadar geçen son on iki ay itibariyle %8,37’lik bir gelir artışı kaydetti ve bu da operasyonel zorluklara rağmen finansal performansında bir miktar esneklik olduğunu gösteriyor. Bununla birlikte, mevcut piyasa değeri 116,89 milyar dolar olan havacılık devinin kârlılığı, -52,29’luk negatif F/K oranı ve aynı dönem için -92,89’luk daha da belirgin bir düzeltilmiş F/K oranı ile mercek altında.
InvestingPro İpuçları, analistlerin önümüzdeki dönem için kazanç beklentilerini aşağı yönlü revize ederek temkinli olduklarını gösteriyor. Bu düzeltme, şirketin %11,48 olan zayıf brüt kar marjlarıyla uyumludur. Dahası, Boeing’in hisse senedi dalgalanma ile karakterize edilmiştir ve analistler şirketin bu yıl kârlı olmasını beklememektedir, bu da F/K oranlarının işaret ettiği olumsuz duyguyu desteklemektedir.
Boeing’in Havacılık ve Savunma sektöründe önemli bir oyuncu olarak konumu yadsınamaz, ancak hissedarlara temettü ödemiyor, bu da yatırımcıların ilgisini etkileyebilir. Ek InvestingPro İpuçları mevcutken, Boeing’in finansalları ve piyasa tahminleri hakkında daha derinlemesine bilgi edinmek isteyenler özel bir teklifle daha fazla araştırma yapabilir: INVTROZEL1A kupon kodunu kullanarak yıllık Pro ve yıllık veya iki yıllık Pro+ aboneliğinde %10’a varan indirim elde edebilirsiniz. InvestingPro ‘da yatırımcılara Boeing’in görünümü hakkında daha ayrıntılı rehberlik sağlayabilecek 5 ek ipucu listelenmiştir.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.